Bronica SQ-Ai

Szukałem jakieś dwa lata temu aparatu analogowego, by wrócić do korzeni ale z większą powierzchnią klatki. Ponieważ w tamtym czasie fascynowały (teraz też mnie fascynują) kwadratowe kadry, które do dziś uważam za format bliski ideałowi, moje oczy skierowane zostały na aparaty o tym formacie, a ponieważ jednym z założeń były wymienne film backi i format 6×6 wybór ograniczał się do aparatów Bronica SQ, Hasselblad, Kiev88.
Ważnym aspektem okazała się też możliwość posiadania automatyki przysłony, co mimo możliwości podpięcia szkieł Zeissa odsunęło od miejsca na podium rosyjską (ukraińską) kopię Hasselblad, tzw Hasselbladienko (Kiev 88). Na polu boju zostały Bronica SQ-A, SQ-Ai, Hasselblad 501cm (ten z mirror glide system). Z uwagi na cenę szkieł wybrałem Bronica SQ-Ai, która rożni się od SQ-A systemem pomiaru błysku z lampami Metz, z którymi będę sie pewnie musiał przeprosić, ale to może kiedyś, gdyż literkę i w nazwie zakupiłem bardziej po to by mieć możliwość pomiaru błysku przez obiektyw w przyszłości niż dlatego że było mi to potrzebne.Bronica SQ-Ai to system zorientowany modułowo. Oznacza to że wszystko co się da można od body odpiąć i przypiąć w to miejsce coś innego. Do wyboru mamy tu dużo podpinanych akcesoriów.

    – pryzmat 90 deg bez pomiaru
    – pryzmat 90 deg z pomiarem CW (AE II)
    – pryzmat 90 deg z pomiarem CW + Spot (AE III)
    – pryzmat 45 deg bez pomiaru
    – kominek
    – kominek z pomiarem CW
    – filmback 120
    – filmback 220
    – polaroidback
    – poprzez przejściówkę ścianki cyfrowe z mocowaniem Hasselblad V

– manual winder ze stopką lampy
– motor winder ze stopką lampy (SQ-Am ma go permanentnie zintegrowanego z body)

– obiektyw Zenzanon PS35/3,5 Fisheye
– obiektyw Zenzanon PS40/4
– obiektyw Zenzanon PS50/3,5
– obiektyw Zenzanon PS50-100/4-5,6
– obiektyw Zenzanon PS65/4
– obiektyw Zenzanon PS80/2.8 (standard)
– obiektyw Zenzanon PS110/4 macro 1:4
– obiektyw Zenzanon PS110/4,5 macro 1:1
– obiektyw Zenzanon PS135/4
– obiektyw Zenzanon PS150/4
– obiektyw Zenzanon PS180/4,5
– obiektyw Zenzanon PS200/4,5
– obiektyw Zenzanon PS250/5,6
– obiektyw Zenzanon PS500/8

– telekonwerter 1,4x
– telekonwerter 2x

Po dwóch latach używania (przy okazji rozmyślań nad dynamicznymi aspektami zderzeń niesprężystych) zadałem sobie pytanie czy ponownie wszedłbym w ten system. Odpowiedź brzmi: tak i nie.
Tak ze względu na:

    możliwośc pomiaru światła z priorytetami przysłony i czasu,
    migawki centralnej
    ceny obiektywów i akcesoriów
    szerokiego rynku wtórnego
    szerokiego obiektywu 40mm
    niezawodności,
    brak napisu hasselblad

Nie ze względu na:

    brak szkieł typu shift/tilt,
    wysokie ceny niszowych akcesoriów,
    migawki centralnej która utrudnia skutecznie moje zabawy z DIY,
    brak jasnych obiektywów np 180/2,8, czy 150/2,8.
    brak napisu hasselblad
Reklamy

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 8 sierpnia 2010.

komentarze 2 to “Bronica SQ-Ai”

  1. […] bronica sqai która wg sprzedającego nie przewija filmu bo ma zablokowane kółka zębate i nie odpala migawki […]

  2. […] zdjęcia zrobione fishem. Ponieważ w mojej sq-ai z uwagi na centralna migawkę mogłem tylko pomarzyć o takim obiektywie (koszt rzędu 2500USD), […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

 
%d blogerów lubi to: