Stary kirkut – miejsce magiczne… cz. II

Jakiś czas temu znalazłem się w Łodzi. Pojechałem tam w sumie w odwiedziny do znajomej. Ponieważ czas miałem wypełniony mocno, a opór współtowarzyszy tej wycieczki na odwiedzenie łódzkiego cmentarza żydowskiego był znaczny, wybrałem się nań w sobotę z samego rana, zabrawszy aparat, statyw, filmy BW. Zatargałem to wszystko pod bramę cmentarza, a tam jak wół stoi napisane, że w soboty nieczynne. No tak, szabas. A ja stoję jak ten kretyn pod bramą w upalny dzień zły na siebie, że przecież to oczywiste że w sobotę będzie zamknięte, a ja „nie odrobiłem lekcji”. Zawstydzony postanowiłem wrócić tam następnego dnia, tym bardziej, że była to niedziela jedyna w miesiącu gdy można wejść tam za darmo.

Przeważnie stare kirkuty są małe, z nagrobkami porozrzucanymi tu i ówdzie. W Łodzi jest inaczej. Łódzki kirkut jest największym cmentarzem żydowski w Europie. Jak większości cmentarzy żydowskich tak i tego nie oszczędzili naziści. W czasie wojny decyzją okupantów niemieckich wycięto na opał wszystkie drzewa, oraz wprowadzono zakaz stawiania murowanych nagrobków – zezwolono jedynie na niskie słupki cementowe lub znaczenie miejsca pochówku żelaznymi ramami łóżka. Cmentarz stał się też świadkiem masowych egzekucji. po wojnie nie było lepiej, nastąpiła dewastacja cmentarza. Od 1980 roku cmentarz jest w rejestrze zabytków.

Nie miałem wiele czasu, zatem byłem tam krótko i zobaczyłem tylko skrawek całości. Na pewno tam wrócę, bo w odwiedziny do Łodzi co jakiś czas będę jeździł.

Pierwsza część: Stary kirkut – miejsce magiczne… cz. I

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 14 sierpnia 2010.

Komentarze 3 to “Stary kirkut – miejsce magiczne… cz. II”

  1. […] Stary kirkut – miejsce magiczne… cz. II Stary kirkut – miejsce magiczne… cz. I […]

  2. […] kirkut – miejsce magiczne… cz. III Stary kirkut – miejsce magiczne… cz. II Stary kirkut – miejsce magiczne… cz. […]

  3. […] – miejsce magiczne… cz. IV, Stary Kirkut – miejsce magiczne… cz. III, Stary Kirkut – miejsce magiczne… cz. II, Stary Kirkut – miejsce magiczne… cz. […]

Skomentuj

 
