Arsat 30/3,5 Fisheye – Zmiana bagnetu na Bronica S2A

Teoria:

Lubię zdjęcia zrobione fishem. Ponieważ w mojej sq-ai z uwagi na centralna migawkę mogłem tylko pomarzyć o takim obiektywie (koszt rzędu 2500USD), teraz gdy mam S2A, mogę sobie na to pozwolić. Kupiłem Arsat 30/3,5 z mocowaniem do Kieva 88. Problemem jest oczywiście „flange distance” który w Kievie wynosi 82,1mm a w bronice S2A 88mm, gdyż planuję osadzić obiektyw w dużym bagnecie. Trzeba będzie wcisnąć szkło o 5,9mm wgłąb body. Da się. Lustro bowiem nie podnosi sie do góry tylko opada na dół co daje mi możliwość wepchnięcia tylnej soczewki bardzo głęboko w body. Aż tyle nie potrzebuję. Całość będzie miała skopiowany bagnet „helicoida” czyli pierścienia ostawiania ostrości w szkłach do S2A, gdyż te same z siebie bodajże do ogniskowej 200mm nie posiadają go po prostu. Ale dzięki temu można się pobawić każdym szkłem w Tilt Shift z ostrzeniem na oo, co też mnie niezmiernie cieszy.

Praktyka:

Do przeróbki potrzebna była tokarka, gdyż pierścień przysłony i pierścień mocowania bagnetu w Arsacie są o 4mm za wysokie. Dodatkowo trzeba było wyjustować oo na maksymalnym końcu, kosztem splanowania czoła gwintu śruby odpowiadającej za ustawianie ostrości. Mógłbym tego nie robić i głębiej wcisnąć szło w body, ale wtedy musiałbym pozbyć się pierścienia przysłony (który i tak został splanowany o 2mm), a to trochę głupio, mieć szkło tylko z pełną dziurą. Finalny produkt wygląda całkiem całkiem. Ma przysłonę manualną, ale już pracuję nad zamykaniem auto.

 

Co najważniejsze, da się robić tym zdjęcia:

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 13 września 2010.

komentarze 4 to “Arsat 30/3,5 Fisheye – Zmiana bagnetu na Bronica S2A”

  1. Gratuluję udanej operacji. Kiedyś rozmawiałem mailowo z człowiekiem (chyba z Lublina), który pisał o przeróbce zdaje się Flektogona 50/4 z mocowaniem Sixa pod S2A. Ja mam tylko standardowe szkło, ale rysunek mnie kompletnie powalił. Spędziłem kilka miesięcy prawie codziennie łażąc po Powiślu i Solcu z Bronką. Podzielam Twoje ochy i achy nad tym klocuszkiem. Daje niesamowitą przyjemność z fotografii, nawet jak leży na półce:) Moja odpoczywa, po przeprowadzce nie ogarnąłem się z ciemnią, chemia czeka w pudle w piwnicy, skaner czeka na robotę. Wczoraj przypadkiem myślałem, żeby Bronkę przestrzelać, dzisiaj przypadkiem trafiłem tutaj – to chyba znak…
    pozdr!

  2. […] nawet te niesystemowe da się podpiąć, tak jak Arsat 30/3,5 Fisheye z Kieva […]

  3. […] http://roaphotography.wor…na-bronica-s2a/_________________God Is A Girl bronica s2a, arsat 30/3,5, zenzanon 40/4, nikkor 50/3,5, nikkor 75/2,8, zenzanon 80/2,4, zenzanon 150/3,5, sonnar 180/2,8, […]

Skomentuj

 
