Zenza Bronica S2A – system, jakich już nie ma

Bronica S2A, średnioformatowa kamera z migawką w korpusie, z akcesoriami jakich już dziś nie produkuje się do obecnych systemów MF, a jeżeli nawet, to kosztują majątek (np Mutar x1.4 [shift/tilt] do Hasselblada). System ten, jak przystało na dobry system średnioformatowy jest systemem modularnym. Oznacza to, ze każdy moduł może być dowolnie zamieniany  na inny z gamy dostępnych modułów.

Moduły S2A:

  • FilmBack 120
  • Filmback 120/220 (przełączanie długości filmu jednym przełącznikiem z prawej strony filmbacku)
  • Body S2A w wersji chromowanej lub czarnej,
  • Helicoid, (unit ostrości)
  • Kominek,
  • Kominek z pomiarem CdS z kompensacją światła padającego z zewnątrz przez kominek.
  • Pryzmat 90′
  • Pryzmat 45′
  • Obiektywy, nawet te niesystemowe da się podpiąć, tak jak Arsat 30/3,5 Fisheye z Kieva 88
  • Grip lewy
  • Grip pistoletowy,
  • Mieszek tilt shift typ I,
  • Mieszek tilt shift typ II z zachowaniem ostrzenia na oo, (dwie wersje, jedna dla S2A, druga dla EC z innym mocowaniem z uwagi na inny system opuszczania lustra, z tym że wersja z EC pasuje do S2a, ale z S2A nie pasuje do EC – ryzyko ułamania dolnego lustra)
  • różne akcesoria z bagnetowym mocowaniem w pokrętle czasów,
  • dwa gniazda na wężyk spustowy, w spuście migawki i pod spodem aparatu,

Charakterystyka:

Typ: 2 1/4 x 2 1/4 (6cm × 6cm) Lustrzanka jednoobiektywowa
Film: film 120 – 12 klatek, film 220 – 24 klatek
Finder: Soczewka fresnela + lupa
Kominek: Wymienny z pryzmatami i lupa nastawczą
Ogniskowanie: Helicoid, od min do oo obraca się o 250 stopni.
Skala odległości: dla szkieł 75mm, 50mm, 135mm, i  200mm
Lustro: opada na dół, samopowrotne,
Przysłona: W pełni automatyczna
Głębia ostrości: Głebia ostrości może być sprawdzona przyciskiem z lewej strony przedniej ściany korpusu
Migawka: Szczelinowa o przebiegu pionowym
Czasy migawki: B, 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/500, 1/1000 oraz ‚X’ (1/40).
Naciąg filnu: korbka składana do pokrętła (jeśli ktoś lubi operować pokrętłem).
Wymiary: 100mm x 100mm x 140mm
Masa: 1.790 kg

Najbardziej z systemu podoba mi się możliwość podpięcia mieszka typu II z mozliwością pokłonów i przesunięć (tilt/shift). Wprawdzie przy oo nie są one mozliwe, ale po zmianie mieszka na szerokokątny myślę że uda się to opanować. Ponadto kasety na film, są automatyczne, tzn same się zerują po otworzeniu, same nawijają film do pierwszej klatki, tak więc nie trzeba zaglądać w okienka jak w kievie 88. Kasety te dodatkowo mają przełącznik długości filmu, 120 lub 220. Nieszkodzi że nie ma teraz filmów 220, ale na ustawionej długości 220 da się zrobić 13 klatek na filmie 120. To też jakiś zysk. Trzeba tylko metodą prób i błędów znaleźć miejsce wstępnego nawinięcia, bo przy nawinięciu filmu 120 na znacznik w filmbacku z przełączeniem na wersję 220 zgubimy pół klatki. No ale można to sobie wycyrklować.

Jednym słowem lubię ten system…

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 18 listopada 2010.

komentarzy 17 to “Zenza Bronica S2A – system, jakich już nie ma”

  1. Witaj!
    Muszę przyznać, że Twoje wpisy zainspirowały mnie do poważnego przemyślenia sprzedaży mojego zestawu Pentacona i zakupu Bronicy. Ogólnie sprzętem zbytnio się nie przejmowałem, jednak jak zobaczyłem to cudo, to kolana mi zmiękły. Poszperałem tu i ówdzie, wybadałem ceny i myślę, że jak trochę jeszcze poodkładam to coś z tego będzie.
    Mam do Ciebie w związku z tym pewne pytania. Mianowicie wyczytałem, że S2 od S2a różni się tylko (bądź aż) ulepszonym mechanizmem przesuwu filmu – może wiesz, czy można na podstawie zdjęć odróżnić te dwa modele?

    Pozdrawiam
    D.M.M.

  2. Dzięki, o to właśnie chodziło. Mam jeszcze jedno małe pytanko. Widziałem, że miałeś również do czynienia z Bronica EC – jak odczucia w porównaniu do S2A? Wiem, że EC nie jest w pełni mechaniczna i wymaga baterii, ale z drugiej strony ma wstępne podnoszenie lustra. Jak będziesz miał chwilkę, proszę napisz o swoich odczuciach (bardziej mi chodzi o wykonanie, niezawodność itp).
    Pozdrawiam
    DMM

  3. […] Pentacona. Przy SQAi było to niemożliwe, brak w tych szkłach migawki. Bronica EC jest następcą Bronica S2A, ma elektronicznie sterowaną migawkę, co w założeniu miało gwarantować większą precyzję […]

  4. Pasuje z kieva 88, z SQ też pasuje.

  5. Salut 🙂

    … i kupiłem Bronicę ETRsi + 75 mm. Nie wiem, co z tego wyjdzie :))

  6. […] z USA sprawił że raczej zacząłem się rozglądać na naszym podwórku. Wymyśliłem że do s2a, będzie pasował pryzmat od kieva 88. Miałem gdzieś w domu złom tego typu (sama ramka, szkło, […]

  7. […] uwagi na to, sądząc iż tak ma być, tym bardziej, że kilku moich kolegów posiadających ten zacny sprzęt potwierdziło, że oni też takowy dźwięk słyszą. Zatem myślałem, norma i olałem sprawę. […]

  8. Witam,
    Czekam właśnie na swoją s2a 🙂 Dołączam do czytelników i wyznawców tego modelu. Mam nadzieje w niedługim czasie dzielić się wrażeniami z użytkowania. Fantastyczna strona, wiele kluczowych info dla posiadaczy s2a. Będę kibicował i zaglądał regularnie!

  9. […] http://roaphotography.wor…ich-juz-nie-ma/ […]

  10. Filmy 220 wciąż są produkowane, choć nie jest już tego dużo: nowa Portra 400, Provia 100F, Astia 100F i New FujiPro 400.

Skomentuj

 
