Nikkor-D 40/4 – Bronica S2A

Jakiś czas temu kupiłem w końcu, bo w końcu udało się znaleźć. Obiektyw bardzo rzadki, trudny do zdobycia. Dziwne, bo jak miałem Bronica SQAi to z Zenzanonem S40/4 czy Zenzanonem PS40/4 też były problemy by znaleźć. teraz jest ich cała masa, ale i ceny też słabe. Wracając do nikkora, kosztował mnie 275 euro, co może ceną bdb nie było, ale ostatnio, pół roku temu na jebaju takie szkło zeszło za 350Eur. Zatem źle nie jest. To obecnie najszersze rectangularne szkło pod średni format, choć kiedyś Kowa Six miała jeszcze szerszą szklankę, ale o ile puszka Kowa Six jest to kupienia na jebaju za półdarmo to szkła do niej (poza standardem) są tak rzadkie i tak nieuchwytne, ze szanse na ich kupno są bardzo małe, mniejsze pewnie niż szansa na to, że zostanę kiedyś prezydentem. Z moich wyliczeń kątów widzenia wynika że obraz powinien być szeroki jak 17mm pod pełną klatką canona, oczywiście pod warunkiem że z kadru 3:2 (17mm) wytniemy kwadrat o boku równym jego krótszemu brzegowi. To mi wystarczy. Ten nikkor wydaje się mieć (po testach na matówce) pole obrazowe nieco większe niż to, które pozwoli zapisać obrazem klatkę 6×6. Tak myślę że dałoby się zmusić to szkło to shifta w granicach max 2~4mm w jedną stronę, a jak się domknie przysłonę będzie pewnie mniej. Trochę mało, dlatego też, że na razie zostanie w mojej stajni zostanie nikkor-d 50/3,5 jako szkło pod shift w oo z mieszkiem jak wymienię w mieszku harmonijkę na szerokokątną.

Wracają do tematu. Szkło pięknie ciągnie rogi i ślicznie deformuje persektywę. Osobiście jestem zwolennikiem prostych zdjęć architektury, niemniej czasem takie walące się, zrobione z żabiej perspektywy foty są fajne. Dziś w końcu udało mi się przetestować to szkło, na architekturze lubelskiej starówki, zwanej przez wielu Zimną Kupą nr 1. Lubie sklepienia, zatem na sklepieniu testa zrobiłem.

bronica s2a, ilford pan f50, nikkor-d 40/4, agfa multiconrast

Jak dla mnie szkło jest super. Nie mogę się doczekać jakiegos krajobrazu na astii albo velvi, że o czarno białej gotyckiej architekturze w szerokim uśmiechu nie wspomnę…

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 31 stycznia 2011.

Komentarze 3 to “Nikkor-D 40/4 – Bronica S2A”

  1. To komentarz to tego wpisu, ale trafiłem tu „przypadkiem” i jestem pod wrażeniem. Świetne zdjęcia. Pozdrawiam

  2. To nie jest najszersze szkło do średniego formatu. Chociażby pentax 67 ma swojego fisha – 35mm.

    Pozdrawiam

  3. rectangularne jest. Do s2a mam jeszcze Arsata 30/3,5 który jest szerszy, ale to rybie oko.
    http://roaphotography.wordpress.com/2010/09/13/arsat-3035-fisheye-zmiana-bagnetu-na-bronica-s2a/

Skomentuj

 
