Bronica S2A, matówka, ramka i obszar wizjera.

Szlag mnie trafił. Wkurzyłem się. Po raz kolejny wycyrklowany na milimetry kadr na matówce okazał się za duży na filmie. Załapało się mnóstwo badziewia po bokach i na dole i górze. Na negu pół biedy, skadruje się pod powiększalnikiem, ale na slajdzie mnie to dobija. Wiem, że można slajd taśmą „skadrować” ale mimo wszystko mam hopla na punkcie kadrowania już w czasie robienia zdjęcia, nie potem. Pomiary zrobiłem i wyszło że ramka wizjera matówki ma 50x50mm! Przecież klatka ma 56×56 myślę. A nie. Robiąc odbitki pod powiększalnikiem z SQAi i S2A wydawało mi się, że klatki z S2A są minimalnie mniejsze. Miałem rację. W S2A rozmiar klatki to 55x55mm (nie wiem dlaczego, ale mierzyłem na negatywach suwmiarką), czyli wychodzi na to że na matówce widziałem 90% kadru. Bardzo słabo!

S2A rzuciła mi zatem wyzwanie. Postanowiłem, że zmuszę tę panią do pokazania 100% kadru. Zawsze wydawało mi się, że o ile z prawej i lewej strony brakuje mniej więcej po równo obrazu na matówce, o tyle z górą i dołem kadru miałem problem. Zrobiłem test na filmie.Ustawiłem aparat na statywie przed ścianą, na ścianie narysowałem w narożnikach kadru (patrząc na matówkę) kreski, zmierzyłem światło, zrobiłem zdjęcie. Wywołałem.

Wyszło na to że z prawej i lewej brakuje w miarę równo po około 2.5mm, oraz z góry 2mm i z dołu 3mm. Wiedziałem już na czym stoję. Potem nastąpiła ściśle tajna operacja mechaniczna i mam pięknie zrobiony wizjer o zasięgu 55x55mm. Pozostaje go uszczelnić od światła i kurzu. Wprawdzie konstrukcja komory matówki rzuca lekką winietę na dól kadru ale i tak jest super. Następny krok, to pozbawić tę maszynkę tych głupich sprężynek na których spoczywa matówka, które ją tak wkurzająco przesuwają przez co traci się ostrość w oo. Mam na to pomysł, prosty i łatwy do wykonania, bez udziału ciężkich maszyn skrawających. Ale o tym kiedy indziej…

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 18 lutego 2011.

Jedna odpowiedź to “Bronica S2A, matówka, ramka i obszar wizjera.”

  1. Jak po chińsku, eh, baba i technika, to sie musi tak kończyć 😛

Skomentuj

 
