Kodak Ektachrome 100VS

Jestem w lekkim szoku. Przyznam szczerze że zawsze gdzie nie poszedłem mówiono że velvia, astia czy provia to te diapozytywy na których powinienem robić zdjęcia. Robiłem. Na astii najbardziej mi pasowały portrety, na provii przyroda. Velvii użyłem kilka razy. Jakoś chyba nie miałem szczęścia do wywołania w labie tych slajdów. Zawsze przychodziły słabe. Odkąd mam Tetenala i sam wołam sobie wszystko, jakość się poprawiła. Ostatnio wpadło mi w ręce 10 rolek Ektachrome 100VS. Zrobiłem dwie. Wywołałem. chyba zostanie moim ulubionym diapozytywem. Sprawdziłem w jego krzywej jak go ugryźć.Na pudełku napisano ładnie że jego czułość to 100ISO. Sprawdziłem na krzywej, jak nic wyszło 160ISO i tak go naświetlałem.

Charakterystyka Kodak Ektachrome 100VS z naniesionymi przeze mnie wyliczeniami:

Z wyliczeń wychodzi, ze czułość rzeczywista E100VS to 160ISO(ASA) zaś na liniowej części charakterystyki zmieści się rozpiętość tonalna od -2,52EV do +2,62EV, czyli 5,14EV, natomiast dodając do rozpiętości części poza liniowym wykresem, na zagięciach, na E100VS zmieści się rozpiętość od -4,18EV do 3,41EV, czyli 7,59EV.

Najlepiej jak scena zmieści się nam w zakresie między zagięciami, wówczas będą zarejestrowane wszystkie szczegóły. Fragmenty zagięć charakteryzują się powolnym zanikiem szczegółów, aż do kompletnej bieli w światłach (tu poza +3,41EV) lub kompletnej czerni w cieniach (tu poza 4,18EV).

Używając światłomierza punktowego, cokolwiek nie zmierzymy wpadnie nam w punkt M na charakterystyce. Znając to miejsce wiemy dokładnie ile możemy się przesunąć w stronę świateł a ile w stronę cieni. Jeśli scena ma więcej niż możemy zarejestrować, należy zrezygnować albo ze świateł albo z cieni, lub używać filtrów jeśli takowe są do danej sceny możliwe. Jeśli scena ma mniejszą rozpiętość EV niż zakres pojemności, możemy sobie dowolnie naświetlić, albo jaśniej albo ciemniej, zależy co chcemy uzyskać na slajdzie.Ważne by wiedzieć kiedy zaczyna się koniec możliwości rejestracji czy to cieni czy to świateł.

Kolory E100VS (Vivid Saturation) powalają bogactwem i soczystością.

bronica s2a, kodak ektachrome 100VS, hitech 81D

bronica s2a, kodak ektachrome 100VS,

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 23 kwietnia 2011.

Skomentuj

 
