Bronica s2a, dziwny dźwięk po naciągnięciu migawki

Odkąd kupiłem swoją wypasioną bronicę s2a przy naciąganiu migawki w ostatnim stadium naciągu, gdy korbka zaskakiwała już z ochotą w blokadę towarzyszył mi dźwięk który brzmiał jak szybkie zwolnienie sprężyny z tarciem metal, takie jakby bziu! Szybkie i głośne. Przez ponad rok nie zwracałem uwagi na to, sądząc iż tak ma być, tym bardziej, że kilku moich kolegów posiadających ten zacny sprzęt potwierdziło, że oni też takowy dźwięk słyszą. Zatem myślałem, norma i olałem sprawę. Aż do tego tygodnia gdy przyszło mi wymieniać koledze matówkę w tymże aparacie. Ku mojemu zaskoczeniu w jego sprzęcie nie było żadnego bziu, a sam naciąg naciągał się nadzwyczaj delikatnie w końcowej fazie, o czym ja mogłem pomarzyć, gdyż trzeba było przed bziu! trochę siły w korbkę przyłożyć.

Rozebrałem swoją s2a ze stalowych szat, [swoją drogą gratuluję twórcom tych malutkich śrubek z mosiądzu których się nie da śrubokrętem z magnesem przytrzymać] i zacząłem się przyglądać i nasłuchiwać. Gdy jedno z kół zębatych było lekko podtrzymane bziu! nie było. Postanowiłem zdjąć cały blok naciągu, mając nadzieję że bronica sqai, którą już kiedyś remontowałem, odziedziczyła modułowość mechaniki właśnie po s2a i że odkręcenie śrub i zdjęcie bloku nie spowoduje wysypania się kółek zębatych i sprężynek na blat biurka.

Do zdjęcia bloku naciągu trzeba odkręcić śruby (zaznaczone na rysunku czerwonymi strzałkami),które go dość mocno i sztywno przytrzymują. Z mojego punktu widzenia połowa śrub by starczyła, ale Japończycy postanowili nie dać się zaskoczyć trzęsieniom ziemi i na wszelki wypadek dodali kilka więcej, a nóż któraś wypadnie po tsunami.

Uwaga na najniżej zaznaczoną śrubę, schowana jest pod sprężyną, którą niekoniecznie bym polecał zdejmować, lepiej odsunąć jednym wkrętakiem i rzeczoną mosiężną damulkę wykręcić innym śrubokrętem. Do wyjęcia bloku zdjąłem tylna ściankę, ale da się to wyjąć bez tej czynności.

bronica s2a, wymontowany blok naciągu migawki i filmu (strona prawa)

bronica s2a, wymontowany blok naciągu migawki i filmu (strona lewa)

W przypadku mojego aparatu przyczyny były dwie. Pierwsza to to, iż od „lewej” strony bloku naciągu były poluzowane dwie śruby (na zdjęciu zaznaczone czerwonymi strzałkami), pozycjonujące oś spustu naciągu. Druga to taka, że koła zębate naciągu migawki nie było odpowiednio zazębione z kołem w bloku naciągu (na zdjęciu strzałka w kolorze zielonym). Należało je przesunąć o jeden lub więcej zębów w kierunku tym lub tamtym. Zanim ustaliłem dokładnie o ile ząbków i w którą stronę minęło z godzinę. Wystarczyło jeden ząbek w kierunki wskazówek zegara. Jeden ząbek za daleko i nie da się naciągnąć migawki do końca, co blokuje cały aparat i trzeba od nowa zdejmować blok naciągu. Jeden ząbek nie w tą stronę i podczas naciągania mniej więcej w 1/3 drogi migawka sama się wyzwala.

Zazębiłem dokładnie jak mi się wydawało najlepiej i bziu! ucichło. Niemniej pozostał problem siły jaką trzeba włożyć w naciąg w końcowej fazie dochodzenia do blokady. W tym celu ponownie wyjąłem blok naciągu, robiąc sobie znaczniki na kołach zębatych by sie nie pomylić i zacząłem sobie regulować koło zębate wystające najniżej z bloku, (obok czerwonych strzałek na ostatnim zdjęciu). Ustawiłem je względem dźwigni zapadki tak jak mi się wydawało najlepiej i skręciłem. Efekt? Rozkręciłem ponownie i jeszcze raz ustawiłem. Potem jeszcze raz. Do skutku.

Efekt? Mam aparat który nie robi już brzydkiego bziu! i nie trzeba się „siłować” z naciągiem migawki i filmu. Przy okazji dowiedziałem się co zrobić jak lustro nie chce wrócić, oraz jak ustawić koniec przebiegu pierwszej lamelki migawki.

🙂

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 3 Maj 2011.

Jedna odpowiedź to “Bronica s2a, dziwny dźwięk po naciągnięciu migawki”

  1. […] zrobieniu regulacji usuwającej głośne bziu!, wyszło dodatkowo na jaw, że na szybkich czasach migawki, (1/125 do 1/1000) rzeczona dostaje […]

Skomentuj

 
