Bronica s2a, czkawka migawki

Po zrobieniu regulacji usuwającej głośne bziu!, wyszło dodatkowo na jaw, że na szybkich czasach migawki, (1/125 do 1/1000) rzeczona dostaje czkawki, zatrzymując się na chwile mniej więcej w połowe kadru, co powoduje nienaświetlenie paska w środku zdjęcia. W moim serwisowym manualu fabrycznym przemilczano ten problem. Trcoche mi zajęło czasu dojście do przyczyn problemu i znów z pomocą przyszła bronica s2a kolegi, w której mogłem porównać pewne ustawienia pewnego koła zębatego, a konkretnie małego pinu, który jest na nim zamocowany (na zdjęciu oznaczony niebieską strzałką). Po naciągnięciu migawki pin powinien wrócić do pozycji dokładnie takiej jak na zdjęciu. W mojej bronice nie zawsze mu się to udawało. Gdy nie wracał, następowało niedoświetlenie środka, lub spodu kadru a w skrajnych przypadkach blokada wpół otwartej migawki, opadniętego lustra i zwis mechaniki.

Przyczyną niechętnego powrotu pinu na pozycję wyjściową było poluzowanie się śruby (na zdjęciu oznaczona czerwoną strzałką) blokady napięcia sprężyny koła zębatego opowiadającego właśnie za szybki powrót koła z pinem na swoje miejsce startowe. Poluzowanie śruby spowodowało wypadnięcie blaszki blokującej (niebieska strzałka), jej deformację i w resultacie brak chęci powrotu koła z pinem na miejsce startowe, choć czasem zdarzało się że siłą rozpędu się to udawało. Dokręciłem śrubę, zagiąłem blaszkę, by w 100% blokowała się w rowkach sprzęgła i naciągnąłem sprężynę.

Problem czkawki migawki przestał być upierdliwy. Teraz czeka mnie jeszcze poprawienie synchronizacji z lampą błyskową, choć wydaje mi się, że może to mieć związek właśnie z tą czkawką. Zobaczymy. Jutro testy z lampą i jakieś ewentualne działania.

P.S. Cały czas zachodzę w głowę jakim cudem udawały mi się zdjęcia na szybkich czasach do tej pory. A może to zwykła, niedawna usterka?

dodano 10-05-2011:
Tak jak przypuszczałem, brak synchronizacji z lampą był spowodowany właśnie nienapięciem tej sprężynki. Przy okazji znalazłem w usa człowieka, który ma dostępne części zamienne do bronica s2a. Fajnie, kilka „krytycznych” juz do mnie jedzie…

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 9 maja 2011.

komentarze 2 to “Bronica s2a, czkawka migawki”

  1. Czytajac posty o samodzielnym wolaniu filmow (za ktore wkrotce sie chyba zabiore) pomyslalem, ze tez sie podziele swoja historia z Bronica S2A..
    Swoja zakupilem przez ebaya za bodajze 900zl z przesylka z Izraela. Paczka przyszla totalnie rozwalona, w srodku zaklinowany na amen, pekniety filtr UV na obiektywie i w dodatku trzeba bylo zabulic clo (a bylem swiecie przekonany, ze z Izraela nie bedzie trzeba) co w sumie podnioslo cene do prawie 1200. Po zrobieniu rolki filmu okazalo sie, ze zupelnie nie trafiam z ostroscia, wiec przeslalem Bronie do regulacji, gdzie za 200zl+kurier powiedziano mi, ze mam luzy w lustrze i caly mechanizm jest skorodowany i pelen piasku (ah ten Izrael..) i nie ma sensu nawet naprawiac, bo koszta przejda cene zakupu 😦
    No i tak sie skonczyla moja historia z tym pieknym acz najwyrazniej klopotliwym sredniakiem.. Trzymam kciuki, zeby chociaz Twoj „wrocil do zdrowia” 😉

    • na lustrach bywają luzy, ale lustro spoczywa dość stabilnie, nie możesz tylko zrobić zdjęcie aparatem do góry nogami. Każda bronica s2a jaką miałem, widziałem, macałem miała lekki luz na osi lustra. To w niczym nie przeszkadza. Bronica s2a miała kłopot z matówką i jej ustawieniem co powodowało brak możliwości wstrzelenia się z ostrością. Matówka spoczywa na sprężynach które ją wypychają do góry, a od góry matówka spoczywała na gąbce, która z upływem czasu się utleniała co powodowało brak oporu matówki od góry i sprężyny wysuwały ją, a aparat tracił możliwość ostrzenia w punkt, bo na matówce ostrość była innym punkcie niż na filmie.

Skomentuj

 
