Bronica S2 – za krótkie długie czasy migawki

Przyjechała do mnie Bronica S2, starsza siostra S2a. Kupiłem ja na ebayu germańskiego najeźdźcy, za 20Eur jako uszkodzony aparat. S2 miały reputację awaryjnych poprzez zastosowanie mosiężnych kół zębatych naciągu filmu. Ta Bronica jest po wymianie bloku naciągu zatem jest to już S2a, bo z technicznego punktu widzenia tylko materiałem wykonania kół zębatych różnią się te aparaty. Problem opisany w aukcji to zbyt krótkie „długie czasy” migawki. Faktycznie 1s trwała więcej niż 0,5 a niej niż 1s zatem przyjmijmy że 0,75s. Odpowiedzialne za to może być kilka czynników, od poluzowanych śrub dźwigni czasów czy osi kół zębatych po całkowita awarię slow speed governor, czyli małego fikuśnego bloczku z 3 kołami zębatymi i dwiema sprężynkami. W przypadku tego aparatu nie była to awaria ogólna a urwana śruba dźwigni długich czasów. Pech chce, że ta dźwignia a w zasadzie jej oś znajduje się, gdzie? tak w częsci slow speed governor:

wymontowany slow speed governor (strzałka wskazuje otwór z tkwiącą zerwaną śrubą)

Najprostszym sposobem na wyjęcie zerwanej śruby byłoby jej wykręcenie takim fikuśnym wykrętakiem, ale raczej nie w tej skali. Nie da się nawiercić śruby M1.5 tak by zostawić jeszcze miejsce na wykrętak (nawet nie wiem czy sa takie małe). Jak nie można jej wykręcić należy ją rozwiercić. Oś w której tkwi śruba ma średnicę około 3mm. W sam raz na nową śrubę M2. Ale trzeba bydlątko jakoś ładnie pozbawić odzienia. Przecież nie będę operował wiertłem nad cieniutkimi kółkami zębatymi.

rozłożony slow speed governor (strzałki wskazują oś i jej gniazdo)

Wiertło 1,5mm plus gwintownik M2 i sprawa załatwiona. Slow speed governor naprawiony. Już miałem go zakładać do aparatu, gdy przyleciały do mnie z USA (nawet zapomniałem że je zamawiałem) 4szt slow speed governors, jako backup dla mojej bronki, oraz dla kilku innych które mi przyjdzie jeszcze pewnie naprawiać. Odłożyłem więc zregenerowany unit do szuflady z napisem „części po regeneracji” a do wspomnianej S2 założyłem nówkę sztukę nieśmiganą. Bronica działa jak za dawnych czasów. Nawet została przekazana potrzebującemu fotografowi.

Kocham te aparaty…

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 22 października 2011.

komentarze 2 to “Bronica S2 – za krótkie długie czasy migawki”

  1. Kurcze, Ty masz jakieś instrukcje serwisowe, czy sam to wszystko „rozkminiasz”?

Skomentuj

 
