A. Laverne, Paris – 4/300 – Renowacja cz. I

Jak już wspomniałem tutaj, nabyłem drogą kupna szkło wielkie i ciężkie do wet plate.

Rzeczony obiektyw  4/300

Stan jego jest dobry, ale ja muszę mieć idealny. Dlatego też postanowiłem go odnowić. Na pierwszy ogień poszedł brud i patyna mosiądzu. Standardowa kąpiel we wrzącej wodzie z solą i kwasem octowym dała efekty natychmiast. Wadą tego rozwiązania jest że po takiej kąpieli schodzi wyczernienie wnętrza tubusa. Oczywiście jakby zeszło całe to by było cacy, niestety części trzeba pomóc. Ale da się to zrobić byle jakim skrobakiem. Po dokładnym wyczyszczeniu tubus od wewnątrz zostanie ponownie wyczerniony na matowo.

tubus obiektywu bez warstwy wyczerniającej, wstępnie wyczyszczony.

Obiektyw posiada także separację tylnej [edycja: przedniej gdyż okazało się że to układ Petzval] grupy soczewek. Było to wyraźnie zaznaczone na aukcji dlatego też widziały gały co brały ;]

Tylna grupa soczewek z zaznaczonym miejscem separacji.

Nie jest to duży problem, gdyż znam zakład optyczny, który soczewki rozklei, wyosiuje i sklei ponownie za całkiem dobre pieniądze. Zrobili mi super robotę przy okazji innego mojego obiektywu tak, że nie ma po niczym śladu, a i soczewka jakaś taka ładniejsza, jakby dopolerowana. Umówiłem się już z zakładem na wysyłkę grupy soczewek do naprawy.

Ostatnią rzeczą jest brak przysłon. Prawdopodobnie sobie zrobię takie z cienkiej z blachy wyczernionej, ale to nie jest pewne, gdyż raczej nie będę ich używał, choć jeśli zrobię to dla „przyzwoitości” kompletnej renowacji.

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 13 sierpnia 2012.

komentarze 3 to “A. Laverne, Paris – 4/300 – Renowacja cz. I”

  1. […] sporo czasu temu rozpocząłem renowację obiektywu A. Laverne, Paris – 3,5/300. Sprawa nietrudna, ale czasu mało było więc lekko się całość przeciągnęła. Ale powoli […]

  2. […] renowację tego obiektywu jakiś czas temu [etap I, etap II], jednak wciąż brakowało przysłowiowej kropki nad i. Obiektyw ma miejsce na przysłony […]

  3. […] sporo czasu temu rozpocząłem renowację obiektywu A. Laverne, Paris – 4/300. Sprawa nietrudna, ale czasu mało było więc lekko się całość przeciągnęła. Ale powoli […]

Skomentuj

 
