Przysłona Irysowa – DIY

Do projektu zmusił mnie obiektyw Tessar 4,5/40cm, który kupiłem niedawno.

Ktoś wspaniałomyślnie usunął mu przysłonę ;]W prawdzie do kolodionu przysłona nie potrzebna, ale ja chcę mieć szkło w pełni działające, może kiedyś użyję do negatywów.

Etap I – rysunki w dwg.

Pewnie, że nic prostszego, wszak CAD znam nie od dziś. Narysowałem co trzeba i zasymulowałem zamknięcie się przysłony. Wprowadziłem poprawki w położeniu pinów w listkach, tak by zamykała się jeszcze bardziej.

Potem, narysowałem patern na waterjeta.

Etap II – Waterjet

Na waterjecie wycięto mi całość. Pierścienie w aluminium o grubości 5mm, i listki z blachy aluminiowej 0,13mm

Etap III – Uzbrajanie listków

Długo zastanawiałem się jak zamocować piny (których i tak jeszcze nie miałem) do listków. Pierwsza myśl to lutowanie, ale jakoś tak sceptycznie od razu to odebrałem. Potem myślałem o klejeniu, ale przypomniałem sobie jak kiedyś usiłowałem ratować pin właśnie super klejem epoksydowym. Działało przez 2 dni potem się urwał na spoinie. Dlatego też postanowiłem, że piny będą zakuwane na zimno w listkach przysłony. Piny będą mosiężne z uwagi na dobrą plastykę mosiądzu przy przyjmowaniu form wymuszanych impulsatorem kinematycznym z naprowadzaniem drewnianym, popularnie zwanym młotkiem. No to trzeba było zrobić piny. Konkretnie 32szt małych jak ogon chomika. Znienawidziłem je już po piątej sztuce, ale jakoś dałem radę.

Po wytoczeniu pinów, zacząłem je zakuwać w listkach przysłony. Praca lekka i fajna no i można się rypnąć w palec. W zasadzie nie sądziłem że aż tak łatwo uda się zakuć wszystkie piny w listkach przysłony.

listek „goły” bez pinów

listek z zakutymi pinami

Etap IV – montaż ;]

Po zakuciu wszystkich pinów we wszystkich listkach, złożyłem całość.

Teraz pozostaje tylko montaż w obiektywie, ale to za jakiś czas, ponieważ w pierwszej kolejności muszę go wyczyścić i poprawić gwinty w tubusach, bo nie chce się idealnie skręcić.

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 14 września 2013.

Jedna odpowiedź to “Przysłona Irysowa – DIY”

  1. […] dokończyć. Samą przysłonę zrobiłem już jakiś czas temu. Można znaleźć post o tym post tutaj. Teraz przyszedł czas na poczernienie wszystkiego, dopracowanie obiektywu pod względem połączeń […]

Skomentuj

 
