Znów zachciało mi się średniego formatu – czyli Bronica S2

Kupiłem swego czasu za śmieszne pieniądze Bronicę S2 z obiektywem CZJ Biometar 80/2,8. Aparat był uszkodzony, a ja w sumie kupiłem go dla tego obiektywu, który to w wersji do p-sixa jest rewelacyjny. Myślę, będzie na kiedyś, jak trafi się jakaś Bronica sprawna w dobrej cenie, choć nie ukrywam, liczyłem się z tym, że będę usiłował naprawić ten egzemplarz. Aparat który przyjechał był na prawdę w opłakanym stanie [nie kolekcjonerskim jak pisał sprzedawca], pomijając już fakt, że obiektyw też był w nie najlepszym stanie mechanicznym.

Pierwsza diagnoza była taka, że blokada winding blocku nie działa. Normalnie jak się zdejmie filmback, można naciągnąć migawkę, w tym przypadku można było tylko kręcić korbką a efektu w postaci naciągania migawki i przeniesienia napędu na koło zębate odpowiadające za przesuw filmu nie stwierdzono. Faktycznie po rozebraniu Bronisławy ze stalowych chromowanych szat okazało się że owa blokada jest uszkodzona, tzn nie zaciska się na zębach koła zębatego ;]. Wiadomo, mam w domu ze 3 bronki s2 w stanie „FOR PARTS ONLY” kupione jeszcze w czasach mojej pierwszej styczności z tymi cudownymi clockworkami właśnie dla części zamiennych. Wymieniłem blokadę i zadowolony i pewny siebie stwierdziłem, że aparat naprawiony. Jakież było moje zdziwienie, gdy mimo uzupełnienia braku blokady usterka nie chciała ustąpić. Problem leżał głębiej, jak się okazało, w małej przekładni planetarnej.

Wymieniona blokada zaznaczona strzałką,
Przekładnia planetarna zaznaczona owalem

Niestety, nie miałam całego winding blocku z bronica S2, a jedynie z S2a, [różnią się kilkoma szczegółami i zasadniczo nie są wymienne bez rzeźbienia] postanowiłem więc wymienić samą przekładnię planetarną. W tym celu należało rozebrać moduł  na części.

i wymienić samą przekładnię planetarną.

Po wymianie przekładni i złożeniu wszystkiego w całość w końcu mogłem naciągnąć migawkę. Ale po zwolnieniu migawka robiła swoje i następował zwis mechaniki lustra. Okazało się, że brakowało sprężynki odciągającej język blokujący lustro w dolnej pozycji podczas naświetlania.

Miejsce gdzie powinna być sprężynka

Dodałem sprężynkę i po tych operacjach bronica zaczęła działać ja należy. Drobnej korekty wymagał filmback, a w zasadzie blokada szyberka by nie można było go wyjąć podczas gdy kaseta nie jest wpięta w aparat, niemniej klatki oddziela równo, mieści ich 12 lub 24 na filmie więc jest ok ;] Obiektyw miał luzy, które udało się skasować, po prostu brakowało kilku śrubek.

Nie pozostaje nic innego jak powiedzieć:
Welcome back MEDIUM FORMAT!

~ - autor: czarnobialykwadrat! w dniu 27 października 2013.

komentarzy 6 to “Znów zachciało mi się średniego formatu – czyli Bronica S2”

  1. mam pytanie o bronic’e s2a – czy ten aparat posaida wbudowany światłomierz, czy bez zewnętrznego światłomierza się jednak nie obejdzie?

    • z tych z mogawką focal plane tylko ectl i ectl II miały wbudowany światłomierz. Tutaj trzeba zewnętrznego lub mozna przerobić ten z kieva lub znaleźć na ebayu oryginalny kominkowy. O tym z kieva pisałem na blogu.

  2. Witam,
    mam S2 do przeserwisowania i nie wiem gdzie się udać. Jakieś pomysły? Może Pan byłby zainteresowany?

  3. Witaj !
    Posiadasz może książeczkę serwisową do tego modelu ?
    Napisałeś o braku blokady podczas kręcenia „wajhą” , w momencie gdy filmback jest odpięty. Martwi mnie rowniez moment blokady napędu po naciągnięciu migawki/ klatki
    Filmu. Przeskok jest dosyc „mocny”- jakbym zrywał coś :p
    Podpatrzyłem na innych filmach i jest nieco inaczej.

    • Posiadam. Można taką kupić na ebay. Polecam tam poszukać. Koszt niewielki w porównaniu do tego, ile razy może uratować pupcię. 🙂

Skomentuj

 
