Ultra wielki format 50×50 [cm] cz. I
Wpadłem na pomysł, żeby zbudować kamerę na płyty w rozmiarze 50×50 cm. Tak wielkiej kamery jeszcze nie budowałem. Największym wyzwaniem był wymóg składanej podstawy. W założeniu miała mieć 60 cm oraz 150cm w stanie rozłożonym. Dość długo wymyślałem kinematykę składania ramy, próbując zmieścić listwy i koła zębate w małej przestrzeni, a całość zrobić na tyle sztywną, żeby przy rozłożeniu do maksymalnego rozmiaru nie trzęsła się jak osika bez wiatru i z uwagi na ciężar własny nie połamała się. Konstrukcja miała więc być sztywna, wytrzymała i ruchoma. 🙂
Podstawa złożona (minimum)
Podstawa rozłożona (maximum)
Potem przyszedł czas na zaprojektowanie standardów, przedniego z możliwością tilt/rise/fall/shift/swing. Tutaj też z pomocą przyszło oprogramowanie CAD 3D. Powstały modele 3D, rysunki wykonawcze i złożeniowe, na podstawie których powstał cały kompletny przód aparatu.
Przedni standard bez obiektywu w widoku z przodu
To samo było z tylnym standardem. Zaprojektowałem go z możliwością tilt/swing i własnym systemem zatrzasku ramy matówki i kaset.
Tylny standard ze zdejmowanym zespołem matówki w widoku izometrycznym
Przedni standard posiada możliwości przesunięcia płyty z obiektywem w górę i w boki. Przesunięcia około 60mm. Niemniej większe przesunięcia umożliwia sama konstrukcja wózków standardów. Pochylając przedni i tylny standard do przodu (tilt) i ramę główną to tyłu o ten sam kąt, możemy uzyskać przesunięcie rise/fall, które jest ograniczane tylko miechem i wielkością koła obrazowego. To samo z przesunięciem w bok (shift).
Kaseta była nie mniejszym wyzwaniem. Zrobiłem 2 kasety jedną na płyty 50x50cm, a drugą na płyty 40x50cm i 50x40cm czyli ze zmiennością orientacji płyty wewnątrz samej kasety, z uwagi na niemożność zmieniania położenia tylnego standardu w osi obiektywu. Wówczas zmieniłem też projekt samej matówki, by linie jej podziału odpowiadały formatowi 40×50 cm i 50x40cm. Teraz wiedząc jak jest zorientowana płyta w kasecie można będzie dobrze skadrować obraz na mojej matówce, bez niespodzianek, ze coś się nie załapało, albo że za dużo weszło w kadr. Może przy następnym projekcie zrobię możliwość obracania kaset. Ale czas pokaże.
Kaseta na płyty z wysuwanymi szybrami w widoku izometrycznym
Całość została złożona, zmontowana, zaopatrzona w odpowiednie okucia i listwy z anodowanego na czarno aluminium. Napędy z kół ręcznych napędzają wszystko za pomocą kół i listew zębatych.
W następnej części pokażę już finalnie złożony i działający aparat. Stay tuned.
[…] pisałem o tym, że robię aparat 50×50 cm. Zacząłem od projektowania w 3D. Teraz przyszedł czas na pokazanie całości po wykonaniu. […]
Ultra wielki format 50×50 [cm] cz. II | czarnobiałykwadrat! said this on 18 lutego 2020 @ 21:14 |
[…] Ponieważ złamanej części dyszy, nigdy nie zatrzymałem, nie wiedziałem jak jest do końca skonstruowana. Nie wiedziałem, jak działa to odprowadzanie resztek chemii po wtłoczeniu jej do koreksu. Znalazłem w necie na jednym forum zdjęcie modułu dyszy i porównałem z tym co zostało z mojej. Zdecydowałem się na wymianę, niemniej nie ma takich na rynku, a Durst już nie ma części zamiennych. Pozostało dorobienie. Albo frezowanie CNC lub druk 3D. Druga opcja wydaje się ciekawsza, bo szybsza i tańsza w realizacji. Na podstawie złamanej dyszy z mojego procesora i zdjęć w internecie wykonałem model 3D tej części. Do tego procesu użyłem darmowego oprogramowania 3d CAD -> FreeCAD. Polecam ten soft, który jest rozwijany przez ludzi z wiedzą techniczną, mechaniczną, budowlaną, CNC itp. Program posiada wiele możliwości, wiele workbench’ów czyli modułów pracy. Jest na prawdę fajny i na potrzeby takie jak moje w zupełności wystarczający. To w nim zaprojektowałem swojego czasu aparat o formacie płyty 50x50cm. […]
Durst Filmetta maintenance, czyli przwracanie procesora do pełnej używalności. | czarnobiałykwadrat! said this on 27 listopada 2021 @ 21:29 |